Jakie badania najczęściej zleca gastroenterolog?

Jakie badania zleca gastoenterolog?

Gastroenterolog to specjalista prowadzący leczenie w przypadku schorzeń w obrębie układu pokarmowego. Nazywany jest także gastrologiem. Zajmuje się zarówno poważnymi jednostkami chorobowymi, jak i diagnozowaniem problemów związanych z trawieniem.

Dowiedz się, jakie badania może zlecić ten specjalista oraz kiedy warto się do niego udać na wizytę.

Czym dokładnie zajmuje się gastroenterolog?

Gastroenterolog zajmuje się przede wszystkim chorobami:

• przełyku,
  • żołądka,
  • dwunastnicy,
  • jelita cienkiego,
  • jelita grubego,
  • wątroby i dróg żółciowych,
  •

Warto zgłosić się do tego specjalisty zawsze, gdy istnieje podejrzenie rozwoju choroby lub nieprawidłowości w obrębie układu trawiennego.

Do gastroenterologa należy udać się po wystąpieniu niepokojących dolegliwości, takich jak bóle brzucha czy wzdęcia, które przez dłuższy czas nie ustępują. Mimo że są to niegroźne symptomy, to ich nieustanne pojawianie się może być objawem poważnej choroby.

Warto także zarezerwować wizytę, gdy dokucza Ci:

• pieczenie w przełyku,
  • ból wątroby,
  • mdłości,
  • biegunki,
  • uczucie pełności,
  • odbijanie,
  • utrata apetytu.

W takiej sytuacji specjalista wykona niezbędne badania oraz w razie potrzeby zleci  szczegółową diagnostykę.

Gastroenterolog – jak wygląda badanie u tego specjalisty?

Każda wizyta u tego lekarza rozpoczyna się wywiadem z Pacjentem. Ma on na celu ustalić problem, z którym się on boryka. Specjalista najczęściej zadaje pytania dotyczące częstotliwości wypróżnień, dolegliwości, przyjmowanych leków i ogólnego samopoczucia. Taka wiedza jest niezwykle cenna i daje dużo informacji na temat kondycji Pacjenta oraz tego, co może mu dolegać.

Badania u gastroenterologa

Jakie badania wykonuje gastroenterolog?

Rodzaj wykonywanych badań zależy przede wszystkim od konkretnych dolegliwości, z którymi boryka się Pacjent. Podstawowym z nich jest badanie palpacyjne. Lekarz uciska bolące miejsca na brzuchu, co pozwala określić nasilenie dolegliwości oraz dokładny obszar ich występowania.

Najczęściej dla uzyskania pełnego oglądu sytuacji niezbędne jest wykonanie badań krwi, a także RTG z kontrastem lub USG jamy brzusznej. Są to badania obrazowe, które pozwalają dokładnie sprawdzić, co dzieje się w ciele Pacjenta.

Gastroenterolog – jakie badania dodatkowe może zlecić?

Lekarz w przypadku podejrzenia nietolerancji pokarmowej może zlecić wykonanie testów w tym kierunku. Bardzo często wypisuje również skierowanie na badania endoskopowe.

Jednym z nich jest gastroskopia. Polega na wprowadzeniu do żołądka specjalnej aparatury z optyką, która pozwala zajrzeć do wnętrza żołądka oraz dwunastnicy.

Gastroskopia jest nie tylko badaniem obrazowym, ale pozwala również na pobranie wycinka do badania. W jej trakcie możliwe jest przeprowadzenie różnego rodzaju zabiegów, takich jak usuwanie polipów czy zaopatrywanie krwawiących wrzodów.

Innym badaniem, które może zlecić gastrolog, jest kolonoskopia. Wykonuje się je w celu zdiagnozowania dolnego odcinka przewodu pokarmowego. To jedna z najskuteczniejszych metod wykrywania wczesnej fazy raka jelita grubego. W ramach badania wprowadza się specjalną kamerę do przewodu pokarmowego przez odbyt.

Gastroenterolog może również zlecić konsultacje specjalistyczne u diabetologa, hepatologa, chirurga lub onkologa. Wszystko zależy od tego, jakie schorzenie podejrzewa u swojego Pacjenta.