Problemy z jelitami — jaki lekarz może nam pomóc?

Problemy z jelitami

Problemy z jelitami mogą być bardzo dokuczliwe. Nie należy ich bagatelizować, gdyż mogą być objawami poważnych chorób układu pokarmowego. Dowiedz się, jakie symptomy związane z jelitami powinny Cię szczególnie zaniepokoić. Przekonaj się także, jakie badania warto w takiej sytuacji wykonać.

Problemy z jelitami – objawy najczęściej pojawiające się u pacjentów

Problemy z jelitami mogą być bardzo różne, a także o zróżnicowanym nasileniu. Jednym z najczęściej występujących symptomów jest biegunka. Może być wynikiem niegroźnej infekcji, ale także świadczyć o poważniejszych chorobach, takich jak np. zespół jelita drażliwego czy nietolerancji pokarmowej. Tego rodzaju problemy z jelitami po alkoholu mogą świadczyć o niewłaściwym wchłanianiu składników odżywczych. Alkohol wypłukuje je z organizmu, przez co nie mogą się wchłonąć przez jelita.

Innym symptomem, który może świadczyć o problemach z jelitami, to także nawracające zaparcia i bóle brzucha. Bardzo często są one związane z wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego czy choroby Crohna. Utrzymujący się przez kilka dni ból w podbrzuszu po prawej stronie może świadczyć o zapaleniu wyrostka robaczkowego.

Jak rozpoznać problemy z jelitami?

O problemach z jelitami świadczą także następujące objawy:

• wzdęcia,
  • krwawe stolce,
  • nagła utrata masy ciała,
  • nudności i wymioty.

Szczególnie niepokojące są symptomy, których przyczyny trudno jednoznacznie zidentyfikować. Mogą one pojawiać się po spożyciu konkretnych produktów spożywczych, takich jak gluten czy słodycze. Może to oznaczać, że organizm nie toleruje określonych składników i należy z nich zrezygnować.

Problemy z jelitami – do jakiego lekarza trzeba się udać?

Lekarzem zajmującym się układem pokarmowym, w tym także jelitami, jest gastroenterolog, nazywany także gastrologiem. Obszarem jego zainteresowań jest także jama ustna, przełyk, żołądek, drogi żółciowe, wątroba, trzustka itd. Diagnozuje choroby układu pokarmowego oraz analizuje dolegliwości, które mogą się z nimi wiązać. Przeprowadza także niezbędne badania, takie jak USG, gastroskopia oraz kolonoskopia.

Problemy z jelitami — jakie badania warto wykonać?

Zastanawiasz się, jakie badania krwi na problemy z jelitami warto zrobić? Lekarz przede wszystkim zleca pełną morfologię krwi, a także OB. Pozwalają one ocenić liczbę czerwonych i białych krwinek oraz płytek krwi. Z kolei OB. Może wskazywać na stany zapalne. Oprócz tego lekarz może zlecić także następujące badania:

• biochemiczne,
  • poziomu hemoglobiny,
  • alergii i nietolerancji pokarmowych.

W razie potrzeby zleci także wykonanie USG jamy brzusznej, kolonoskopię (badanie dolnego odcinka układu pokarmowego) oraz gastroskopię (badanie górnego odcinka przewodu pokarmowego). Badania jelit pozwalają wykryć ewentualne choroby oraz wdrożyć odpowiednie leczenie.

Bezbolesna kolonoskopia

Dieta na problemy z jelitami – co jeść, aby im nie szkodzić?

Zastanawiasz się, co na problemy z jelitami stosować, aby zmniejszyć nieprzyjemne dolegliwości? Przede wszystkim należy stosować odpowiednią dietę. To bardzo ważne w przypadku zespołu jelita drażliwego. Należy unikać drażniących produktów. Warto spożywać posiłki bogate w błonnik, który pomaga regulować pracę jelit. U osób borykających się z problemami z jelitami nie zaleca się stosowania ostrych przypraw, kofeiny oraz alkoholu.

W utrzymaniu zdrowia jelit pomoże także regularna aktywność fizyczna. Ćwiczenia poprawiają perystaltykę oraz wspierają ogólne zdrowie układu pokarmowego.

Lekarz może także przepisać konkretne leki, które pomogą w walce z chorobami jelit. Niekiedy terapia jest wspierana także suplementami diety, głównie probiotykami. Poprawiają one funkcjonowanie flory bakteryjnej. W przypadku niektórych chorób, takich jak np. zapalenie jelita grubego czy choroba Crohna, niezbędne jest zastosowanie konkretnych terapii polegających na przyjmowaniu leków immunosupresyjnych oraz biologicznych. Nie można także zapomnieć o regularnych wizytach u lekarza. Pozwolą one na bieżąco kontrolować stan zdrowia pacjenta oraz podejmować konkretne kroki w razie potrzeby.

Problemy z jelitami mogą utrudniać normalne funkcjonowanie. Jeśli są nasilone, to pacjent ma trudności w wykonywaniu codziennych czynności. Choć mogą świadczyć o niegroźnych schorzeniach, takich jak lekkie zatrucia czy niestrawność, to nigdy nie należy ich bagatelizować, gdyż mogą być objawem rozwoju poważnych chorób.

Dieta przy problemach z jelitami