Ile trwa gastroskopia?

Osoby borykające się z dolegliwościami górnego odcinka przewodu pokarmowego muszą zostać zdiagnozowane przez lekarza. W celu ustalenia dokładnej przyczyny występujących symptomów gastroenterolog wykonuje gastroskopię. Badanie to jest bardzo dokładne i pozwala na wykrycie wszelkich zmian i nieprawidłowości. Jednak wiąże się z pewnym dyskomfortem, gdyż lekarz wprowadza specjalną rurkę przez gardło pacjenta.

Wiele osób obawia się długotrwałej procedury, warto zatem odpowiedzieć na pytanie: ile trwa gastroskopia?

Czym jest gastroskopia?

Gastroskopia to badanie endoskopowe, wykonywane jest w celu diagnostyki górnego odcinka przewodu pokarmowego. Polega na wprowadzeniu przez jamę ustną aparatu endoskopowego, co pozwala dokładnie ocenić przełyk, żołądek oraz dwunastnicę. W trakcie badania lekarz dokonuje obserwacji: wyglądu błony śluzowej, ruchomości i elastyczności ścian, perystaltyki, widocznych naczyń krwionośnych, soku żołądkowego oraz ewentualnych zmian patologicznych. Dodatkowo może zostać pobrany materiał do badania histopatologicznego.

Gastroskopia jest podstawowym badaniem profilaktycznym, wykonywanym u pacjentów z podejrzeniem schorzenia przełyku, żołądka bądź dwunastnicy. Wskazanie do jej wykonania stanowi m.in.

• podejrzenie choroby wrzodowej,
  • występowanie objawów dyspeptycznych,
  • symptomy refluksu,
  • dysfagia (problemy z przełykaniem),
  • krwawienie z górnego odcinka przewodu pokarmowego,
  • podejrzenie choroby nowotworowej.

Gastroskopia może być wykonywana w znieczuleniu miejscowym oraz ogólnym.

Ile minut trwa gastroskopia?

Gastroskopia nie należy do przyjemnych badań. Jednak stosowane są określone rozwiązania, które pomagają osobie badanej przetrwać czas całej procedury. Ważne jest, aby pacjent zaznajomił się z przebiegiem badania, gdyż pozwoli to na pełną współpracę z lekarzem i ograniczenie niepożądanych objawów.

Dodatkowo wiedza o przebiegu wykonywanej procedury pozwoli zachować spokój oraz równomierny oddech, co jest niezwykle ważne, aby badanie przebiegało sprawnie i bez zakłóceń. Uwzględniając komfort osoby badanej, można zastosować różne rodzaje znieczulenia. Zdarzają się sytuacje, kiedy podawane są również leki uspokajające, lecz o tym zawsze decyduje lekarz.

Zatem ile trwa gastroskopia? Procedura zajmuje zazwyczaj od kilku do kilkunastu minut, ale jej czas jest zależny od kilku czynników.

Od czego uzależniony jest czas gastroskopii?

Czas przeprowadzenia gastroskopii jest zależny od:

• sposobu znieczulenia – znieczulenie ogólne oraz miejscowe;
  • przebiegu badania – współpraca z pacjentem, ilość wykrytych zmian chorobowych;
  • dodatkowych zabiegów przeprowadzanych podczas gastroskopii.

Gastroskopia to krótkotrwała procedura, natomiast jej dokładny czas jest indywidualny. Długość wykonywanego badania wydłuża się, gdy zachodzi konieczność np. pobrania materiału do analizy histopatologicznej.

Ile trwa gastroskopia w znieczuleniu ogólnym?

Gastroskopia może być wykonywana w znieczuleniu miejscowym i ogólnym. W pierwszym przypadku gardło znieczulane jest roztworem lidokainy w postaci aerozolu. Przy tej drugiej opcji dodatkowo wymaga się obecności lekarza anestezjologa, odpowiedzialnego za podanie pacjentowi środka znieczulającego dożylnie.  Sam zabieg gastroskopii pod narkozą trwa zazwyczaj do pół godziny.

Jak długo trwa gastroskopia?

Jak długo trwa rekonwalescencja po gastroskopii?

Czas trwania rekonwalescencji będzie się różnił w zależności od zastosowania znieczulenia miejscowego bądź ogólnego. W pierwszym przypadku pacjent po zakończonej gastroskopii może powrócić do wykonywania codziennych obowiązków. Jednak musi przestrzegać kilku zaleceń, do których należą:

• po zakończonej procedurze pacjent nie powinien spożywać posiłków, pić napojów oraz palić papierosów przez 2 godziny, gdyż istnieje ryzyko zachłyśnięcia;
  • w przypadku pobrania wycinków, po wykonanym badaniu przez 4-6 godzin nie należy spożywać ciepłych oraz stałych pokarmów.

Jeżeli u danej osoby zostało zastosowane znieczulenie ogólne, wówczas pozostaje ona na obserwacji. Pacjent również musi stosować się do ograniczeń związanych ze spożywaniem posiłków, napojów czy palenia papierosów, jak w przypadku znieczulenia miejscowego. Po upływie około 2 godzin może opuścić placówkę medyczną. Mimo to konieczna jest asysta osoby dorosłej, która ma za zadanie obserwować badanego do 24 godzin od zakończenia procedury. Dodatkowo pacjent nie może prowadzić pojazdów, obsługiwać urządzeń mechanicznych czy wykonywać pracy. Ważna jest także wstrzemięźliwość od alkoholu.

Gastroskopia to bezpieczne badanie, które wykonuje się w celu zdiagnozowania wszelkich zmian czy nieprawidłowości w górnym odcinku przewodu pokarmowego. Zastosowanie znieczulenia i pełna współpraca z lekarzem pozwala na szybkie i bezbolesne przeprowadzenie całej procedury.