Chirurgiczne usunięcie zatrzymanej ósemki – jak wygląda zabieg?

Usuwanie ósemki

Pojęcie „zatrzymana ósemka” oznacza sytuację, w której prawidłowo wykształcony pod względem anatomicznym ząb nie wyrżnął się ponad powierzchnię dziąsła. Innymi słowy, utknął w kości szczęki górnej bądź dolnej. Ząb może być zatrzymany częściowo bądź całkowicie. W pierwszym przypadku jego niewielka część korony wystaje ponad linię dziąsła, natomiast w drugim ząb jest otoczony przez kość.

Jakie objawy daje zatrzymana ósemka?

Symptomy towarzyszące zatrzymanej ósemce, mogą utrudniać codzienne życie. Do tych najczęściej występujących zalicza się ból i obrzęk dziąsła w miejscu, w którym ząb powinien się wyrznąć. Określany jest on przez pacjentów, jako pulsujący bądź oślepiający o różnym stopniu nasilenia. Trwa on od kilku godzin do nawet kilku dni, znacząco utrudniając codzienne funkcjonowanie.

Inne objawy towarzyszące zatrzymanej ósemce to:

• ból w okolicy stawów żuchwowo-skroniowych;
  • promieniujący ból na całym odcinku żuchwy;
  • stan zapalny kieszeni dziąsłowej nad wyżynającą się ósemką;
  • szczękościsk;
  • opuchlizna i zaczerwienienie w miejscu zatrzymanej ósemki.

Zatrzymana ósemka – powikłania

Niewyrznięte zęby mądrości mogą skutkować wieloma powikłaniami. Najczęściej są to nawracające stany zapalne dziąseł i rozległe torbiele zębopochodne, które mogą zarówno sprzyjać powstawaniu ropowic, jak i inicjować procesy zapalne kości szczęki.

Zatrzymana ósemka wywołuje silny obrzęk dziąsła, któremu towarzyszą dolegliwości bólowe, jak również skutkuje uporczywym bólem żuchwy i głowy, połączonym z mdłościami i ogólnym złym samopoczuciem. Niewyrznięte zęby mądrości często rozpychają się w łuku zębowym, co prowadzi do powstawania wad zgryzu.

Usuwanie zatrzymanej ósemki

Zatrzymana ósemka – czy usuwać?

Niewyrżnięte zęby mądrości należy usunąć chirurgicznie i to niezależnie, czy mamy do czynienia z całkowicie, czy częściowo zatrzymaną ósemką. Zabieg często wykonuje się w ramach chirurgii stomatologicznej, jednak to skomplikowana procedura.

Zatrzymana górna ósemka jest prostsza w usunięciu ze względu na łatwiejszy dostęp. Dodatkowo w tej sytuacji zazwyczaj dochodzi do częściowego zatrzymania. Inaczej jest w przypadku dolnych zębów mądrości.

Kiedy należy się zdecydować na usunięcie niewyrżniętej ósemki?

Głównym wskazaniem do usunięcia zęba jest jego umiejscowienie. Ósemka zatrzymana poziomo, niewyżynająca się w kierunku łuku zębowego, będzie skutkować powikłaniami stomatologicznymi, stąd też należy ją usunąć. Innym powodem są nawracające stany zapalne bądź zaostrzenia przewlekłych stanów zapalnych, które są związane z utrudnionym wyrzynaniem. Usunięcie jest także konieczne, kiedy występują charakterystyczne objawy zatrzymanej ósemki: ból ucha, głowy i żuchwy.

Jak wygląda przygotowanie do zabiegu usunięcia ósemki?

Przed planowaną procedurą należy zrobić panoramiczne zdjęcie RTG. Jeżeli ząb znajduje się w niewielkiej odległości od nerwu zębodołowego dolnego, wówczas należy wykonać mikrotomografię komputerową CBCT. Diagnostyka obrazowa pozwoli określić dokładne umiejscowienie zęba wraz z jego korzeniami.

Przed zabiegiem zalecane jest, aby zjeść posiłek, ponieważ po ekstrakcji należy wstrzymać się z ich spożywaniem na około 2–3 godziny. Zęby powinny być starannie wyczyszczone wraz z wykonanym nitkowaniem. 12 godzin przed planowanym zabiegiem należy powstrzymać się od palenia papierosów. Bezpośrednio przed wykonaniem ekstrakcji można pić wodę niegazowaną, warto unikać kwaśnych, gorących czy gazowanych napojów.

Kobiety przy usuwaniu ósemek muszą uwzględnić cykl miesiączkowy, ponieważ nie zaleca się wykonania zabiegu dwa dni przed oraz w trakcie dwóch pierwszych dni menstruacji.

Jak przebiega zabieg usunięcia zatrzymanej ósemki?

Ósemka zatrzymana w kości wymaga przeprowadzenia innej procedury usunięcia niż prawidłowo wyrznięty ząb. W tym przypadku korona jest częściowo bądź całkowicie pokryta tkanką kostną.

Ekstrakcja ósemki, inaczej nazywana dłutowaniem, składa się z kilku etapów. Pierwszym z nich jest nacięcie i odsłonięcie dziąsła. W kolejnej fazie chirurg stomatolog zdejmuje blaszkę kostną przy pomocy wiertła chirurgicznego, zapewniając tym właściwy dostęp do ósemki. Następnie ząb dzieli się na mniejsze fragmenty, które są stopniowo usuwane. Na koniec następuje zaszycie rany poekstrakcyjnej. Szwy zdejmowane są po 7 dniach od zabiegu.

Zarezerwuj termin wizyty na usunięcie ósemki:

Jak powinna przebiegać rekonwalescencja po ekstrakcji ósemki?

W pierwszych dniach po zabiegu może wystąpić ból i opuchlizna. Pomocne będą zimne okłady na policzek oraz środki przeciwbólowe zalecone przez chirurga stomatologa. Uczucie osłabienia ustępuje w ciągu kilku godzin, natomiast dolegliwości bólowe oraz dyskomfort będą zmniejszać swoje nasilenie, jednak mogą utrzymywać się do tygodnia.

Przez pierwsze dwa dni po zabiegu należy wstrzymać się z paleniem papierosów, spożywaniem gorących i twardych pokarmów oraz ciepłych napojów. Warto unikać intensywnego wysiłku fizycznego, gdyż może to zakłócić przebieg gojenia. Należy również przestrzegać prawidłowej higieny jamy ustnej, stosując płukanki przeciwzapalne zalecone przez lekarza.

Zatrzymana ósemka wymaga interwencji chirurgicznej. Zabieg jest bezpieczny i wykonywany w znieczuleniu, dzięki czemu pacjent nie odczuwa dolegliwości bólowych oraz dyskomfortu.