Bariatria

Zbyt duża waga ciała jest zmorą wielu ludzi, zwłaszcza tych, którzy chcieliby mieć nienaganną sylwetkę. Ale nadmierna tusza staje się też poważną chorobą, nie tylko utrudniającą życie, lecz w wielu przypadkach – skracającą je.

Gabinet chirurgiczny specjalizujący się w chirurgicznym leczeniu otyłości. Kwalifikacje do zabiegów:

• Endoskopowej Implantacji Balonu Żołądkowego (BIB)
  • Laparoskopowej Implantacji Regulowanej Opaski Żołądkowej (LAGB)
  • Laparoskopowej Mankietowej Resekcji Żołądka (SG)
  • Mini Gastric Bypas
  • Leczenie silikonowym balon, umieszczanym w żołądku po uprzedniej diagnostyce endokopowej należy do podstawowych metod leczeni a otyłości. Poprzez wypełnienie solą fizjologiczną, balon zapewnia uczucie pełności oraz sytości po zjedzeniu dużo mniejszego posiłku niż dotychczas. Pacjenci poddani tej procedurze mogą spodziewać się utraty masy ciała ok. 20 kg. Jest to najmniej trwała metoda leczenia otyłości obarczona również sporym odsetkiem przypadków „jojo”. Jednak metoda ta jest bardzo korzystna u Pacjentów planowanych do dalszych etapów leczenia bariatrycznego, u których pierwotnie zabieg resekcyjny nie może być wykonany. Ostateczny wynik leczenia balonem w największym stopniu zależy od zrozumienia i kontynuacji długoterminowej zmiany stylu życia dotyczącej jedzenia i aktywności fizycznej.
  • Zabieg opasania żołądka z wykorzystaniem regulowanej opaski bariatrycznej jest zabiegiem do którego wskazania są podobne jak w procedurach resekcyjnych. Założenie regulowanej opaski żołądkowej zalecane jest osobom, u których wykonanie bardziej zaawansowanych zabiegów operacyjnych (resekcja żołądka, by-pass żołądka) nie jest możliwe ze względu na współistniejące schorzenia i duże ryzyko powikłań. Spodziewana redukcja masy ciała w dużym stopniu zależy od współpracy z lekarzem prowadzącym i dietetykiem. Zwykle jest mniejsza i mniej trwała niż w rękawowej resekcji żołądka.
  • Zabiegi Mankietowej Resekcji Żołądka są dedykowane osobom, których BMI wynosi 40 lub 35 i dodatkowo mają choroby współistniejące (nadciśnienie tętnicze, zespół bezdechu nocnego, zmiany zwyrodnieniowe stawów). Zabieg chirurgiczny polega na zmniejszeniu pojemności żołądka do około 30% jego pierwotnej pojemności. Powoduje to ograniczoną zdolność przyjmowania pokarmu, oraz zmniejszenie uczucia głodu. Sytość u Pacjenta występuje po zjedzeniu bardzo małej ilości pokarmu. Po zabiegu występuje trwała redukcja znacznej masy ciała.
  • Zabieg Mini Gastric-Bypass jest wykonywany u osób u których poza otyłością patologiczną występują poważne zaburzenia metaboliczne (zespół metaboliczny, cukrzyca). Cechuje go duża skuteczność utraty wagi oraz, normalizacja procesów metabolicznych, co może skutkować ustąpieniem objawów cukrzycy. Jest zabieg obarczony zaburzeniem wchłaniania w tym witamin i mikroelementów stąd po operacji pacjent musi przestrzegać specjalnej diety i przyjmować witaminy, aby utrata wagi przebiegała w kontrolowany sposób.

NASZ SPECJALISTA

dr n.med Dariusz Sokołowski